قبلا در مقاله “3 روش برای رزوه زدن در سالیدورک” در ارتباط با ساخت رزوه در سالیدورک آشنا شدید. همانطور که توضیح داده شد داسو سیستمز در نسخه 2016 نرم افزار از ابزاری بنام Thread رونمایی کرد که برای ایجاد رزوه داخلی یا خارجی استفاده مورد استفاه قرار میگیرد. معرفی این ابزار خبر خوبی برای کاربران بود چون که آنها از پیچیدگیهای مدلسازی رزوه با ایجاد منحنی Helix و سپس رسم سطح مقطع رزوه بی نیاز ساخته و تنها با ذخیره سطح مقطع و استفاده از ابزار thread اجازه ساخت رزوه را میداد.
اما این ابزار همچنان باگهایی دارد. بعنوان مثال ابتدا و انتهای رزوه های ایجاد شده بدرستی با بدنه پیچ ادغام نیافته و عملا رزوه ایجاد شده برای عملیاتی چون پرینت سه بعدی مناسب نمی باشد. منظور از بستن دو سر رزوه در این مقاله در حین مدلسازی رزوه همین ادغام صحیح دو سر دنده پیچ با بدنه قطعه می باشد. در اینجا شما را با سه روش برای بستن ابتدا و انتهای درست رزوه ایجاد شده توسط Thread آشنا می سازیم.
فهرست مطالب
آشنایی با انواع رزوه در سالیدورک قابل ایجاد با ابزار Thread
برای ساخت رزوه توسط دستور thread همانطور که در این مقاله گفته شد، نیاز به یک سطح استوانه ای می باشد. در هنگام ایجاد رزوه در سالیدورک شما میتوانید از دو گزینه برای ایجاد دنده های مارپیچ روی سطح استوانه ای استفاده کنید. این دو گزینه به شرح زیر می باشند:
رزوه برشی (Cut Thread)
این نوع رزوه که برای رزوه داخلی و خارجی قابل ایجاد است همانطور که از نامش بر می آید سطح مقطع رزوه را روی قطعه برش می دهد و در صنعت مشابه عمل براده برداری از سطح می باشد. در این نوع رزوه قطر ماکزیمم دنده پیچ از قطر استوانه بیشتر نیست.
رزوه اکسترود (Extrude Thread)
این نوع رزوه نیز برای رزوه های داخلی و خارجی قابل ایجاد بوده ولی برخلاف نوع برشی در این نوع رزوه روی سطح استوانه قرار میگیرد. در این نوع از رزوه قطر نامی پیچ از قطر استوانه بیشتر است. از انواع این نوع پیچ می توان به رزوه های درب بطری اشاره کرد.
ادغام صحیح رزوه با بدنه پیچ
همانطور که در شکل زیر می بینید زمانیکه توسط thread رزوه را روی سطح استوانه ای ایجاد میکنید، ابتدا و انتهای رزوه دو صفحه فلت ایجاد میشوند. با تصویری که از پیچها سراغ دارید حتما موافق هستید که این دو سطح مطابق شرایط واقعی نبوده و در صورتیکه پیچها با این ترتیب تولید شوند هنگام مونتاژ به مشکل برخورد خواهند کرد.
ابتدا و انتهای رزوه می بایستی با شیب مناسب با بدنه پیچ ترکیب شوند. در صنعت هنگام تراشکاری پیچ، استادکار با توجه به مهارت خود، ابتدا و انتهای رزوه را بشکل درستی برش می دهد. بنابراین ادغام صحیح رزوه در مدلهای سه بعدی که برای کارگاه فرستاده میشود از اهمیت چندانی برخوردار نیست.
اما در صورتیکه بخواهید از مدل سه بعدی پیچ، یک پرینت سه بعدی (در این ویدیو نمونه این کار را مشاهده میکنید) تهیه کنید اوضاع فرق میکند. در اینجا محصول نهایی دقیقا مطابق مدل سه بعدی می باشد. در این حالت برای چفت شدن دنده های پیچ هنگام مونتاژ باید قسمتهای انتهایی آن دارای شکل درستی بوده و به درستی با بدنه استوانه ادغام شوند. در قسمت بعد با تعدادی از تکنیکهای خاتمه صحیح رزوه پیچ آشنا خواهید شد.
روشهای بستن دو انتهای رزوه اکسترود (Extrude Thread)
برای ایجاد شرایط پایانی مناسب در این نوع از رزوه در سالیدورک سه روش پیشنهاد میشود.
استفاده از Revolved Boss
در صورتیکه سطح مقطع رزوه پیچ، مثلثی شکل باشد این روش قابل استفاده است. برای استفاده از این روش روی سطح مسطح انتهای رزوه مطابق شکل یک اسکچ را ایجاد کرده و با استفاده از convert entities آن وجه را به اسکچ تبدیل کنید.
حال تنها لازم است با استفاده از revolved boss این اسکچ را حول قاعده مثلث بچرخانید.
همانطور که میبینید انتهای رزوه بسته می شود.
استفاده از Chamfer
با استفاده از ابزار chamfer نیز میتوان با ایجاد پخ شرایط پایانی رزوه را بهبود بخشید. به عنوان مثال در شکل زیر یک رزوه با سطح مقطع مثلثی را مشاهده میکنید.
در اینجا با اجرای دستور chamfer و وارد کردن مقادیر مناسب میتوان انتهای رزوه را بدرستی بست.
همانطور که میبینید نتیجه رضایت بخش است.
استفاده از Swept Boss
استفاده از دستور sweep کمی پیچیده تر بوده ولی نتایج فوق العاده ای را میدهد. برای مثال دو روش قبل به هیچ عنوان برای رزوه های از نوع سر بطری مناسب نمیباشند. برای این مثال همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید رزوه بطری ایجاد شده توسط thread دارای انتهای باز (مسطح) هستند.
ابتدا یک نقطه از سطح رزوه را بعنوان نقطه اصلی انتخاب کرده و با استفاده از این نقطه یک صفحه ایجاد کنید که عمود بر محور پیچ باشد.
سپس روی این صفحه یک اسکچ جدید ایجاد کرده و یک دایره به قطر و مرکز استوانه رسم کنید. می توانید از convert entities استفاده کنید.
حال دستور منحنی مارپیچ Helix را اجرا کرده و با استفاده از این دایره یک منحنی مارپیچ در امتداد مسیر پیچ ایجاد کنید. برای اینکار می بایستی گام مارپیچ با گام پیچ برابر بوده و جهت آن نیز در جهت رزوه باشد. مقدار دور را یک هشتم دور وارد کنید.
در مرحله آخر نیز با استفاده از اسکچ سه بعدی یک کمان از نقطه انتهایی منحنی مارپیچ به نقطه اصلی که در مراحل قبل انتخاب کرده اید رسم کنید. قید مماس را نیز ایجاد کنید.
حال از دستور sweep استفاده کرده سطح مقطع رزوه را بعنوان پروفیل و اسکچ سه بعدی را بعنوان مسیر انتخاب کنید. در شکل زیر نتیجه را مشاهده میکنید.
روشهای بستن دو انتهای رزوه برشی (Cut Thread)
در رزوه هایی که از نوع برشی (Cut Extrude) میباشند نیز همانطور که در تصویر میبینید ابتدا و انتهای رزوه بدرستی با بدنه پیچ ادغام نمیشود. روش کار برای شروع و پایان رزوه در این نوع از رزوه متفاوت است.
قسمت ابتدای رزوه
برای قسمت ابتدایی رزوه می توانید از امکان آفست در دستور thread استفاده کنید. در اینجا مقدار آفست را 1.5 میلیمتر قرار دهید.
همانطور که در تصویر زیر می بینید، در صورتیکه شروع رزوه را با آفست آغاز کنید، ابتدای رزوه بدرستی با بدنه پیچ ادغام می شود.
همچنین میتوانید از یک revolve cut نیز برای ایجاد پخ سر پیچ استفاده کنید.
قسمت انتهایی رزوه
ولی برای انتهای برش می بایستی از دستور sweep استفاده کرد. مانند قبل یک نقطه از سطح مقطع رزوه را بعنوان نقطه اصلی انتخاب کرده و یک صفحه عمود بر محور پیچ از آن عبور دهید.
روی این صفحه یک دایره باندازه قطر استوانه رسم کنید.
با استفاده از این دایره، یک منحنی مارپیچ توسط Helix با مقدار گام پیچ و باندازه یک هشتم دور ایجاد کنید.
حال یک اسکچ بعدی را شروع کرده و یک کمان از نقطه اصلی به انتهای منحنی رسم کرده ومطابق شکل قیدگذاری کنید.
با استفاده از دستور swept cut و انتخاب سطح مقطع رزوه بعنوان پروفیل و اسکچ سه بعدی بعنوان مسیر حرکت برش را انجام دهید.
نتیجه را در شکل زیر مشاهده میکنید.
جمع بندی
در اکثر مواقع شما در مدلسازی نیازی به ایجاد رزوه بصورت واقعی نداشته و استفاده از رزوه های نمایشی پیشنهاد میشود. با این حال اگر برای پروژه خاصی مانند پرینت سه بعدی یک قطعه با سطح رزوه شده، نیاز به ایجاد دنده های پیچ روی قطعه داشته باشید استفاده از دستور thread می تواند به شما کمک کند.
اما همانطور که گفته شد بزرگترین مشکل این دستور در این میباشد که دو انتهای رزوه را بدرستی ایجاد نکرده و این امر در صورت ساخت قطعه بصورت مستقیم از مدل سه بعدی می تواند در مونتاژ شما را بامشکل مواجه سازد. در این مقاله سه روش را بطور کلی برای شما بازگو کردیم که میتواند در مدلسازی صحیح انتهای رزوه پیچ به شما کمک کند و البته لازم بذکر است روشهای دیگری نیز وجود دارد که بر حسب نیاز می توانید از آنها استفاده کنید.