3 روش برای بستن ابتدا و انتهای رزوه در سالیدورک

3 روش برای بستن ابتدا و انتهای رزوه در سالیدورک

قبلا در مقاله  “3 روش برای رزوه زدن در سالیدورک” در ارتباط با ساخت رزوه در سالیدورک آشنا شدید. همانطور که توضیح داده شد داسو سیستمز در نسخه 2016 نرم افزار از ابزاری بنام Thread رونمایی کرد که برای ایجاد رزوه داخلی یا خارجی استفاده مورد استفاه قرار میگیرد. معرفی این ابزار خبر خوبی برای کاربران بود چون که آنها از پیچیدگیهای مدلسازی رزوه با ایجاد منحنی Helix و سپس رسم سطح مقطع رزوه بی نیاز ساخته و تنها با ذخیره سطح مقطع و استفاده از ابزار thread اجازه ساخت رزوه را میداد.

اما این ابزار همچنان باگهایی دارد. بعنوان مثال ابتدا و انتهای رزوه های ایجاد شده بدرستی با بدنه پیچ ادغام نیافته و عملا رزوه ایجاد شده برای عملیاتی چون پرینت سه بعدی مناسب نمی باشد. منظور از بستن دو سر رزوه در این مقاله در حین مدلسازی رزوه همین ادغام صحیح دو سر دنده پیچ با بدنه قطعه می باشد. در اینجا شما را با سه روش برای بستن ابتدا و انتهای درست رزوه ایجاد شده توسط Thread آشنا می سازیم.


آشنایی با انواع رزوه در سالیدورک قابل ایجاد با ابزار Thread

برای ساخت رزوه توسط دستور thread همانطور که در این مقاله گفته شد، نیاز به یک سطح استوانه ای می باشد. در هنگام ایجاد رزوه در سالیدورک شما میتوانید از دو گزینه برای ایجاد دنده های مارپیچ روی سطح استوانه ای استفاده کنید. این دو گزینه به شرح زیر می باشند:

رزوه برشی (Cut Thread)

این نوع رزوه که برای رزوه داخلی و خارجی قابل ایجاد است همانطور که از نامش بر می آید سطح مقطع رزوه را روی قطعه برش می دهد و در صنعت مشابه عمل براده برداری از سطح می باشد. در این نوع رزوه قطر ماکزیمم دنده پیچ از قطر استوانه بیشتر نیست.

رزوه برشی (Cut Thread)

رزوه اکسترود (Extrude Thread)

این نوع رزوه نیز برای رزوه های داخلی و خارجی قابل ایجاد بوده ولی برخلاف نوع برشی در این نوع رزوه روی سطح استوانه قرار میگیرد. در این نوع از رزوه قطر نامی پیچ از قطر استوانه بیشتر است. از انواع این نوع پیچ می توان به رزوه های درب بطری اشاره کرد.

رزوه اکسترود (Extrude Thread)

ادغام صحیح رزوه با بدنه پیچ

همانطور که در شکل زیر می بینید زمانیکه توسط thread رزوه را روی سطح استوانه ای ایجاد میکنید، ابتدا و انتهای رزوه دو صفحه فلت ایجاد میشوند. با تصویری که از پیچها سراغ دارید حتما موافق هستید که این دو سطح مطابق شرایط واقعی نبوده و در صورتیکه پیچها با این ترتیب تولید شوند هنگام مونتاژ به مشکل برخورد خواهند کرد.

ادغام صحیح دنده پیچ با بدنه

 ابتدا و انتهای رزوه می بایستی با شیب مناسب با بدنه پیچ ترکیب شوند. در صنعت هنگام تراشکاری پیچ، استادکار با توجه به مهارت خود، ابتدا و انتهای رزوه را بشکل درستی برش می دهد. بنابراین ادغام صحیح رزوه در مدلهای سه بعدی که برای کارگاه فرستاده میشود از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

اما در صورتیکه بخواهید از مدل سه بعدی پیچ، یک پرینت سه بعدی (در این ویدیو نمونه این کار را مشاهده میکنید) تهیه کنید اوضاع فرق میکند. در اینجا محصول نهایی دقیقا مطابق مدل سه بعدی می باشد. در این حالت برای چفت شدن دنده های پیچ هنگام مونتاژ باید قسمتهای انتهایی آن دارای شکل درستی بوده و به درستی با بدنه استوانه ادغام شوند. در قسمت بعد با تعدادی از تکنیکهای خاتمه صحیح رزوه پیچ آشنا خواهید شد.


روشهای بستن دو انتهای رزوه اکسترود (Extrude Thread)

برای ایجاد شرایط پایانی مناسب در این نوع از رزوه در سالیدورک سه روش پیشنهاد میشود.


استفاده از Revolved Boss

در صورتیکه سطح مقطع رزوه پیچ، مثلثی شکل باشد این روش قابل استفاده است. برای استفاده از این روش روی سطح مسطح انتهای رزوه مطابق شکل یک اسکچ را ایجاد کرده و با استفاده از convert entities آن وجه را به اسکچ تبدیل کنید.

استفاده از Revolved Boss

حال  تنها لازم است با استفاده از revolved boss این اسکچ را حول قاعده مثلث بچرخانید.

همانطور که میبینید انتهای رزوه بسته می شود.


استفاده از Chamfer

با استفاده از ابزار chamfer نیز میتوان با ایجاد پخ شرایط پایانی رزوه را بهبود بخشید. به عنوان مثال در شکل زیر یک رزوه با سطح مقطع مثلثی را مشاهده میکنید.

استفاده از Chamfer

در اینجا با اجرای دستور chamfer و وارد کردن مقادیر مناسب میتوان انتهای رزوه را بدرستی بست.

همانطور که میبینید نتیجه رضایت بخش است.


استفاده از Swept Boss

استفاده از دستور sweep کمی پیچیده تر بوده ولی نتایج فوق العاده ای را میدهد. برای مثال دو روش قبل به هیچ عنوان برای رزوه های از نوع سر بطری مناسب نمیباشند. برای این مثال همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید رزوه بطری ایجاد شده توسط thread دارای انتهای باز (مسطح) هستند.

استفاده از Swept Boss

ابتدا یک نقطه از سطح رزوه را بعنوان نقطه اصلی انتخاب کرده و با استفاده از این نقطه یک صفحه ایجاد کنید که عمود بر محور پیچ باشد.

سپس روی این صفحه یک اسکچ جدید ایجاد کرده و یک دایره به قطر و مرکز استوانه رسم کنید. می توانید از convert entities استفاده کنید.

حال دستور منحنی مارپیچ Helix را اجرا کرده و با استفاده از این دایره یک منحنی مارپیچ در امتداد مسیر پیچ ایجاد کنید. برای اینکار می بایستی گام مارپیچ با گام پیچ برابر بوده و جهت آن نیز در جهت رزوه باشد. مقدار دور را یک هشتم دور وارد کنید.

در مرحله آخر نیز با استفاده از اسکچ سه بعدی یک کمان از نقطه انتهایی منحنی مارپیچ به نقطه اصلی که در مراحل قبل انتخاب کرده اید رسم کنید. قید مماس را نیز ایجاد کنید.

حال از دستور sweep استفاده کرده سطح مقطع رزوه را بعنوان پروفیل و اسکچ سه بعدی را بعنوان مسیر انتخاب کنید. در شکل زیر نتیجه را مشاهده میکنید.


روشهای بستن دو انتهای رزوه برشی (Cut Thread)

در رزوه هایی که از نوع برشی (Cut Extrude) میباشند نیز همانطور که در تصویر میبینید ابتدا و انتهای رزوه بدرستی با بدنه پیچ ادغام نمیشود. روش کار برای شروع و پایان رزوه در این نوع از رزوه متفاوت است.

بستن رزوه برشی (Cut Thread)

قسمت ابتدای  رزوه

برای قسمت ابتدایی رزوه می توانید از امکان آفست در دستور thread استفاده کنید. در اینجا مقدار آفست را 1.5 میلیمتر قرار دهید.

قسمت ابتدای  رزوه

همانطور که در تصویر زیر می بینید، در صورتیکه شروع رزوه را با آفست آغاز کنید، ابتدای رزوه بدرستی با بدنه پیچ ادغام می شود.

همچنین میتوانید از یک revolve cut نیز برای ایجاد پخ سر پیچ استفاده کنید.


قسمت انتهایی رزوه

ولی برای انتهای برش می بایستی از دستور sweep استفاده کرد. مانند قبل یک نقطه از سطح مقطع رزوه را بعنوان نقطه اصلی انتخاب کرده و یک صفحه عمود بر محور پیچ از آن عبور دهید.

قسمت انتهایی رزوه

روی این صفحه یک دایره باندازه قطر استوانه رسم کنید.

با استفاده از این دایره، یک منحنی مارپیچ توسط Helix با مقدار گام پیچ و باندازه یک هشتم دور ایجاد کنید.

حال یک اسکچ بعدی را شروع کرده و یک کمان از نقطه اصلی به انتهای منحنی رسم کرده ومطابق شکل قیدگذاری کنید.

با استفاده از دستور swept cut و انتخاب سطح مقطع رزوه بعنوان پروفیل و اسکچ سه بعدی بعنوان مسیر حرکت برش را انجام دهید.

نتیجه را در شکل زیر مشاهده میکنید.


جمع بندی

در اکثر مواقع شما در مدلسازی نیازی به ایجاد رزوه بصورت واقعی نداشته و استفاده از رزوه های نمایشی پیشنهاد میشود. با این حال اگر برای پروژه خاصی مانند پرینت سه بعدی یک قطعه با سطح رزوه شده، نیاز به ایجاد دنده های پیچ روی قطعه داشته باشید استفاده از دستور thread می تواند به شما کمک کند.

اما همانطور که گفته شد بزرگترین مشکل این دستور در این میباشد که دو انتهای رزوه را بدرستی ایجاد نکرده و این امر در صورت ساخت قطعه بصورت مستقیم از مدل سه بعدی می تواند در مونتاژ شما را بامشکل مواجه سازد. در این مقاله سه روش را بطور کلی برای شما بازگو کردیم که میتواند در مدلسازی صحیح انتهای رزوه پیچ به شما کمک کند و البته لازم بذکر است روشهای دیگری نیز وجود دارد که بر حسب نیاز می توانید از آنها استفاده کنید.


مطالب بیشتر

بازار کار سالیدورک

اگر هدف شما از یادگیری سالیدورک کسب در آمد می باشد بد نیست نگاهی به بازار کار سالیدورک داشته باشید…

سالیدورک برای اندروید !

آیا نرم‌افزار سالیدورک برای اندروید موجود است؟ اگر عجله دارید و جواب این سوال را همین حالا می‌خواهید…

کتیا یا سالیدورک : هر آنچه که لازم است بدانید!

سوالاتی مانند “کتیا یا سالیدورک” از جمله سوالات متداول در صنعت بوده و دغدغه کاربرانی را…

گواهینامه سالیدورک Solidworks Certificate

متخصصین و کاربران نرم افزار سالیدورک می توانند با شرکت در آزمونهای استاندارد شرکت داسو سیستمز و کسب…

افزایش سرعت سالیدورک توسط 3 روش

برای افزایش سرعت سالیدورک چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ این سوالی است که خیلی از کاربران نرم افزار…

بهترین سایت های دانلود مدل سه بعدی رایگان (صنایع)

در پروسه طراحی در سالیدورکس خیلی از مواقع به مدل‌های سه بعدی قطعاتی نیاز است که توسط سازنده‌های دیگر…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا