قطعات استاندارد در SolidWorks – تولباکس سالیدورک – بخش 1  

تولباکس سالیدورک (Toolbox) کتابخانه ای جامع از قطعات استاندارد در صنعت می باشد که می تواند به افزایش بهره وری شما حین مدلسازی کمک شایانی کند. در ساخت اکثر محصولات مونتاژی نیاز به قطعات استانداردی از جمله پیچ ومهره، واشر، پین، بوشینگ و… می باشد. هنگام مدلسازی این محصولات در اسمبلی سالیدورک اگر از جعبه ابزار استفاده نکنید می بایستی هر قطعه استاندارد را بصورت جداگانه مدلسازی ویا دانلود کنید که می تواند زمانبر باشد.

اما با استفاده از تولباکس (جعبه ابزار) شما به تعداد زیادی از قطعات از پیش تعریف شده با اندازه های استاندارد دسترسی داشته که براحتی با یک کلیک می توانید از آنها استفاده کنید. علاوه بر این سالیدورک به شما اجازه افزودن قطعات جدید و سفارشی سازی قطعات موجود را میدهد. در این مقاله به بررسی هر آنچه از جعبه ابزار سالیدورک نیاز دارید می پردازیم.


تولباکس سالیدورک چیست؟

با تولباکس SOLIDWORKS شما دسترسی فوری به یک کتابخانه جامع از قطعات استاندارد دارید. قطعاتی مانند پیچ‌ها، پین‌ها، چرخ‌دنده‌ها، گیره‌ها، مهره‌ها، بلبرینگ‌ها، بوشینگ‌ها، اورینگ‌ها و بسیاری موارد دیگر. قطعات از استانداردهای متعددی از جمله ANSI, BSI, CISC, DIN, ISO, JIS, GB در این کتابخانه قرار گرفته اند. همچنین شما می توانید بر اساس نیاز سازمانی خود قطعات جدید را به این کتابخانه بیفزایید و یا همچنین مشخصه هایی از جمله متریال و پارت نامبر را بر اساس استاندارد شرکت خود برای قطعات موجود تعریف کنید.

استفاده از جعبه ابزار سالیدورک که با نام تولباکس شناخته میشود، می تواند بهره وری شما را در طراحی افزایش داده و به تبع آن زمان مورد نیاز برای تکمیل یک پروژه طراحی را کاهش دهد. توسط این ابزار به راحتی می توان قطعات استاندارد مانند پیچ و مهره را در یک اسمبلی قرار داد.

این اجزا را می توان به گونه ای پیکربندی کرد که در لیست قطعات  (Bills of Material) با مشخصاتی که مد نظر شما می باشد، مانند شماره قطعه یا هر اطلاعات سفارشی دیگری، ظاهر شوند.


فعالسازی تولباکس سالیدورک (SOLIDWORKS Toolbox)

جعبه ابزار بصورت پیش فرض فعال نبوده و برای استفاده از آن ابتدا باید این ویژگی در داخل Solidworks فعال شود. فعالسازی جعبه ابزار می تواند هر بار که به آن نیاز داشته باشید انجام شود یا می توان آن را به گونه ای پیکربندی کرد که به طور خودکار هنگام راه اندازی برنامه شروع شود.

در مورد اول برای افزودن ابزار جعبه ابزار در قسمت Task Pane زبانه Design library را انتخاب کرده و روی toolbox کلیک کنید.  سپس روی Add in now کلیک کنید.

فعالسازی تولباکس سالیدورک (SOLIDWORKS Toolbox)

همانطور که مشاهده میکنید فولدرهای استاندارد به نمایش در می آیند.

فعالسازی جعبه ابزار سالیدورک (SOLIDWORKS Toolbox)

اگر از تولباکس سالیدورک زیاد استفاده میکنید روش دوم پیشنهاد میشود. روش دوم بگونه ای toolbox را پیکربندی می کند که به طور خودکار هنگام راه اندازی نرم افزار فعال شود. برای دسترسی به این گزینه کافی است به Tools > Add-ins بروید یا منوی کشویی را توسط نماد چرخ دنده تنظیمات انتخاب کنید و Add-ins را انتخاب کنید. 

از این پنجره جعبه ابزار و چک باکس های واقع در دو طرف آن را پیدا کنید. با تیک زدن چک باکس سمت راست هربار سالیدورک را اجرا کنید بهمراه آن جعبه ابزار نیز راه اندازی می شود.


چگونگی استفاده از جعبه ابزار

همانطور که گفته شد تولباکس سالیدورک کتابخانه ای از قطعات استادارد می باشد که در محیط پارت سالیدورک مدلسازی شده اند. کاربرد این قطعات عموما در اسمبلی سالیدورک می باشد. بعنوان مثال در اسمبلی که در تصویر زیر مشاهده میکنید نیاز به افزودن پیچ در محل مشخص شده است.

استفاده از قطعات استاندارد براحتی درگ کردن آنها به محیط اسمبلی می باشد. ابتدا باید از نمودار درختی بالایی و یا فولدرهای پایینی قطعه مورد نظر را پیدا کنید. در اینجا از پیچ Hex Socket Head ISO 4762 در استاندارد ISO استفاده می شود.

حال تنها لازم است قطعه را به محل سوراخ کشیده و رها کنید.

از آنجاییکه سوراخها روی این قطعه توسط Hole Wizard ایجاد شده اند تولباکس به صورت خودکار اندازه پیچ را تشخیص میدهد ولی با اینحال یک لیست با اندازه پیچ ظاهرمیشود که میتوانید قطر پیچ را انتخاب کنید. همچنین در سمت چپ نیز در کادر Configure Component سایر مشخصات پیچ مانند طول آنرا می توانید انتخاب کنید.

پس از انتخاب مشخصات پیچ روی علامت تیک سیز کلیک کنید. سالیدورک به شما اجازه میدهد تا در محلهای دیگر همین پیچ را اضافه کنید.

در سایر محلهای مورد نیاز در اسمبلی برای نصب پیچ کلیک کرده و در نهایت روی علامت ضربدر قرمز کلیک کنید تا از دستور خارج شوید.

همانطور که میبینید قطعات جعبه ابزار در درخت طراحی اسمبلی با آیکون متفاوتی نسبت به پارتهای معمولی ظاهر میشوند.

همچنین قیدهای لازم بصورت خودکار ایجاد شده اند.


محل ذخیره سازی فایلهای تولباکس سالیدورک

حین نصب سالیدورک باید محل ذخیره سازی قطعات جعبه ابزار را مشخص کنید. بصورت پیش فرض فایلهای قطعات جعبه ابزار در مسیر زیر ذخیره می شوند.

C:\SOLIDWORKS Data\browser

اگر بعد از نصب سالیدورک لازم شد مسیر فایلهای جعبه ابزار را تغییر دهید  می توانید از طریق تنظیمات System Options مطابق شکل زیر مسیر جدید را تعریف کنید. مسیر جدید می تواند محلی روی شبکه نیز باشد و بدین طریق تمامی کاربران می توانند از یک مجموعه قطعات استاندارد استفاده کنند.


محل ذخیره سازی دیتابیس و برنامه های جانبی جعبه ابزار

دیتابیس جعبه ابزار که تمامی ترکیبات مختلف پارتها را در بر دارد بهمراه برنامه های جانبی در محل زیر قابل دسترسی هستند.

C:\Program Files\SOLIDWORKS Corp\SOLIDWORKS\Toolbox


بروزرسانی دیتابیس جعبه ابزار

اطلاعات مربوط با قطعات استاندارد تولباکس سالیدورک در یک پایگاه داده با عنوان swbrowser.sldedb در مسیر

C:\Program Files\SOLIDWORKS Corp\SOLIDWORKS\Toolbox\data utilities\lang\English

ذخیره میشود. در صورتیکه نرم افزار سالیدورک را به ورژن جدید ارتقا دهید می بایستی نصب گزینه ارتقای خودکار جعبه ابزار را فعال کنید تا بروزرسانی این پایگاه داده بصورت خودکار انجام گیرد. اگر به هر دلیلی این دیتا بیس بروز نشود هنگام اجرای تولباکس با پیغام خطای بروزرسانی مواجه میشوید.

در صورت مواجه با این مشکل تنها لازم است به مسیر C:\Program Files\SOLIDWORKS Corp\SOLIDWORKS\Toolbox\data utilities رفته و فایل UpdateBrowserDatabase.exe را اجرا کنید.

با کلیک روی دکمه Update دیتابیس جعبه ابزار به آخرین ورژن بروزرسانی میشود.


تنظیمات جعبه ابزار (Configure Toolbox)

زمانی که از قطعات استاندارد موجود در تولباکس سالیدورک در یک اسمبلی استفاده میکنید اطلاعات آن ها در پارت لیست (BOM) ظاهر می شود. در سالیدورک شما می توانید اطلاعات تکمیلی مرتبط با هر قطعه مانند متریال و یا قیمت را به آن اختصاص دهید تا در جدول قطعات ظاهر شوند. برای اینکار باید از ابزار پیکربندی قطعات تولباکس استفاه کنید.

برای دسترسی به تنظیمات و پیکربندی جعبه ابزار می توانید در کتابخانه طراحی (Design Library) روی علامت Configure Toolbox کلیک کنید.

روش دیگر برای دسترسی به این تنظیمات استفاده از مسیر زیر در System Options می باشد.

در هر صورت پنجره تنظیمات جعبه ابزار مطابق شکل زیر ظاهر می شود.


دسترسی ها (Set Permissions)

اولین تنظیمی که باید انجام دهید مربوط به سطح دسترسی می باشد. برای دسترسی به تنظیمات این بخش روی گزینه شماره 4 کلیک کنید.

تولباکس دارای ساختار اختصاصی برای محدود کردن کاربران در ویرایش پارامترهای خاص مرتبط با قطعات موجود در جعبه ابزار می باشد. برای فعال کردن مجوزهای تولباکس کافی است یک رمز عبور و عبارت امنیتی برای قفل کردن جعبه ابزار ایجاد کنید. پس از ایجاد این مورد، همه کاربرانی که مایل به تغییر مشخصه های قفل شده هستند، برای انجام این کار به رمز عبور نیاز دارند. این امر از تغییرات هماهنگ نشده قطعات جعبه ابزار جلوگیری میکند. این تنظیمات شامل موارد زیر می باشد.

Allow editing of Content : مجوز ویرایش قطعات قابل استفاده از جعبه ابزار

Allow editing of Custom Properties : مجوز ویرایش ویژگی‌های قطعه. این ویژگی‌ها می‌تواند شامل نام تامین کننده کالا، متریال، رنگ و یا سایر مشخصات قطعه باشد.

Allow adding of parts to Toolbox : مجوز اضافه کردن قطعات سفارشی SOLIDWORKS به پایگاه داده جعبه ابزار

Allow editing of Part Number : مجوز تغییرات کد کالا (پارت نامبر)

Allow editing of Configuration Name/File Name : مجوز ویرایش نام پیکربندیهای قطعه

برای بازگشت به صفحه اصلی تنظیمات روی علامت Main Menu کلیک کنید.


تنظیمات جعبه ابزار (Define User Settings)

دومین تنظیمی که قبل از استفاده از تولباکس باید انجام دهید مربوط به تنظیمات مختلفی است که نحوه عملکرد داخلی جعبه ابزار را به همراه اطلاعاتی که در حین استفاده از جعبه ابزار SOLIDWORKS به کاربر نمایش داده می شود، کنترل می کنند. برای دسترسی به این تنظیمات، گزینه 3 «تعریف تنظیمات کاربر» را انتخاب کنید.


Files

اولین تنظیم اصلی تحت نام Files بوده و مشخص میکند که آیا جعبه ابزار هنگام استفاده از یک قطعه در اسمبلی سالیدورک باید یک پارت جدید ایجاد کند و یا تنها یک پیکربندی (Configuration) جدید به قطعه بیفزاید.

Create Configurations : هر بار که از اندازه جدیدی از قطعه جعبه ابزار استفاده می شود، پیکربندی جدیدی به فایل اصلی تولباکس اضافه می کند. انتخاب این تنظیم می تواند  منجر به ایجاد تعداد زیادی پیکربندی در فایل اصلی جعبه ابزار شده و افزایش حجم فایل و کاهش عملکرد آن را بهمراه داشته باشد.

Create Parts : با هر بار استفاده از یک سایز جدید قطعه یک فایل پارت جدید ایجاد میشود. این تنظیم تعداد زیادی از فایل های پارت را ایجاد می کند اما هر کدام از این فایل ها حجم بسیار کمی دارند.

Create Parts on CTRL-Drag : این تنظیم ترکیبی از دو تنظیمی است که قبلا ذکر شد، در صورت افزودن قطعات به اسمبلی اگر دکمه ctrl را نگهدارید یک فایل پارت جدید ایجاد میشود در غیر اینصورت یک پیکربندی جدید به فایل اصلی اضافه می شود.

توجه داشته باشید اگر از روش ایجاد فایل پارت جدید (گزینه دوم) استفاده کنید باید مسیر فولدر ذخیره سازی فایلها در باکس Create parts in this folder تعریف شود تا فایل‌های ایجاد شده در آن ذخیره شوند.


Part Numbers

این گزینه به کاربر اجازه میدهد برای قطعاتی که شکل کاملا یکسانی داشته و تنها در ویژگیهای دیگر متفاوت هستند شماره قطعه واحدی را اختصاص دهد. در صورتیکه این گزینه انتخاب نشود تمامی قطعات باید شماره قطعه منحصر بفرد داشته باشند.


Display Options

گزینه های نمایش کنترل می کنند که چه اطلاعاتی در چه جایی ازمورد قطعه به نمایش در آید. بعنوان مثال در گزینه اول بصورت پیش فرض نام فایل بعنوان نمایش در درخت طراحی اسمبلی انتخاب شده است ولی از لیست می توانید گزینه دیگری را انتخاب کنید تا در درخت طراحی به نمایش در آید.

در قسمت بعدی این آموزش به بررسی چگونگی سفارشی سازی قطعات و همچنین افزودن اطلاعات اختصاصی مانند متریال به قطعات جعبه ابزار می پردازیم.


جمعبندی

همانطور که مشاهده کردید با تولباکس سالیدورک شما دسترسی فوری به یک کتابخانه جامع از قطعات استاندارد دارید. قطعاتی مانند پیچ‌ها، پین‌ها، چرخ‌دنده‌ها، گیره‌ها، مهره‌ها، بلبرینگ‌ها، بوشینگ‌ها، اورینگ‌ها و بسیاری موارد دیگر. قطعات ازاستانداردهای متعددی از جمله ANSI, BSI, CISC, DIN, ISO, JIS, GB در این کتابخانه قرار گرفته اند. همچنین شما می توانید بر اساس نیاز سازمانی خود قطعات جدید را به این کتابخانه بیفزایید و یا همچنین مشخصه هایی از جمله متریال و پارت نامبر را بر اساس استاندارد شرکت خود برای قطعات تعریف کنید.

در این مقاله با نحوه استفاده از جعبه ابزار در سالیدورک و همچنین تنظیمات اولیه آن آشنا شدید. در قسمت بعدی آموزش با تنظیمات مرتبط با سفارشی سازی تولباکس آشنا میشوید.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا