امکان اندازه گذاری اتوماتیک در دراوینگ سالیدورک از جمله مواردی است که میتواند در محیط نقشه سالیدورک کمک بزرگی برای سرعت بخشیدن به اندازه گذاری باشد.
در محیط نقشه (دراوینگ) سالیدورک پس از اینکه نماهای لازم را از پارت یا اسمبلی وارد کردید، نوبت به اندازه گذاری می رسد. برای اندازه گیری یک قطعه در محیط نقشه سالیدورک، روش استاندارد استفاده از ابزار Smart Dimension در زبانه Annotations می باشد. استفاده از این ابزار بصورت دستی بوده و می توانید هر قسمت از پارت را اندازه گذاری کنید. همچنین اندازه های ایجاد شده توسط این روش از نوع Driven هستند.
حال اگر در ساخت مدل سه بعدی از اسکچهای کاملاً تعریف شده برای ایجاد قطعه استفاده کرده باشید میتوانید همین ابعاد را در نقشه استفاده کنید. ابزار Insert Model Items این امکان را فراهم میسازد تا ابعاد موجود در پارت را در نقشه های SOLIDWORKS خود وارد کنید. این مقاله به نحوه استفاده از این ابزار و گزینه های موجود برای آوردن ابعاد دلخواه شما می پردازد.
فهرست مطالب
اندازه گذاری اتوماتیک در دراوینگ سالیدورک توسط Model Items
Model Items ابعاد و نوشته هایی هستند که در داخل فایلهای قطعه و اسمبلی قرار دارند و میتوانید دوباره از آنها در نقشهها استفاده کنید. به عنوان مثال اگر یک فایل پارت را شروع کرده و یک اسکچ دو بعدی از یک مستطیل ایجاد کنید و سپس آنرا به طور کامل با دو اندازه تعریف کرده و از اکسترود برای ایجاد یک جعبه استفاده کنید میتوانید توسط Model Items همین ابعاد را در نقشه وارد کنید. پس ابعادی که برای تعریف و ایجاد فیچرها استفاده می شوند Model Items هستند که میتوانید در محیط نقشه از آنها استفاده کنید.
تفاوت اندازه گذاری Model Items با Smart Dimension
همانطور که قبلا نیز گفته شد توسط Smart Dimension اندازه گذاری می بایستی بصورت دستی صورت پذیرد در حالیکه توسط Model Items این امر تقریبا خودکار است. علاوه بر این تفاوت مهم دیگری که بین این دو ابزار وجود دارد در نوع ابعادی می باشد که ایجاد میشوند. ابعاد ایجاد شده با استفاده از Smart Dimension از نوع غیر عامل (Driven) بوده بدین مفهوم که قابل تغییر نمی باشند در حالیکه ابعاد وارد شده توسط Model Items از نوع عامل (Driving) بوده و به شما امکان میدهند پارامترهای مدل را در همان محیط نقشه تغییر دهید.
در واقع Model Items همان ابعادی را که حین ایجاد فایل قطعه برای اندازه گذاری قسمتهای مختلف تعریف کرده اید، از فایل قطعه به فایل نقشه آورده و از آنجا که اتصال بین دو فایل وجود دارد میتوانید با دوبار کلیک کردن روی آن در نقشه، آن اندازه را در پارت تغییر دهید. این مورد برای ایجاد تغییرات مفید بوده و دیگر نیازی به باز کردن فایل پارت برای ایجاد تغییرات نمی باشد.
استفاده از Model Items برای قراردادن ابعاد در نقشه
در محیط نقشه سالیدورک در زبانه Annotation، دومین نمادی که مشاهده میکنید، Model Items است. با اجرای دستور در چند بخش می بایستی آیتمهای مورد نظرتان برای افزوده شدن به نماهای مختلف در نقشه را انتخاب کنید.
بخش Source
اول منبع استخراج ابعاد میباشد. گزینه Source به شما امکان می دهد فیچر خاصی را برای وارد کردن ابعاد آن انتخاب کنید و یا همه اندازه ها از کل فایل را انتخاب کنید.
تمام مدل سه بعدی
گزینه اول برای وارد کردن آیتم های مدل برای کل مدل است. با این کار تمام ابعاد مدل سه بعدی شامل فیچرها و اسکچها ها به Drawing اضافه می شوند.
فیچرهای مورد نظر
اگر «فیچر انتخاب شده» را برگزینید، میتوانید روی یک فیچر از مدل سه بعدی در ناحیه گرافیک کلیک کنید، و سالیدورک بصورت خودکار ابعاد مرتبط با مورد انتخابشده را منتشر میکند.
گزینهImport Items into all views به شما امکان می دهد تا ابعاد را به تمامی نماهای موجود در نقشه بیفزایید و یا نمای مورد نظر را انتخاب کنید تا ابعاد به آن افزوده شود.
بخش Dimensions
گزینه بعدی که از شما پرسیده می شود این است که چه نوع ابعادی را می خواهید وارد نقشه کنید. ابعادی که می توانید در نقشه وارد کنید عبارتند از :
Marked for Drawing
حین مدلسازی در محیط پارت یا اسمبلی ابعادی که توسط ابزار Smart Dimension اضافه میکنید بطور خودکار بصورت Marked for Drawing علامت گذاری می شوند. این عبارت تنها نشان می دهد که این اندازه ها برای محیط نقشه نشانه گذاری شده اند. می توانید با کلیک راست بر روی ابعاد خود در فایل پارت این مورد را خاموش کنید.
همانطور که در شکل زیر می بینید با خاموش کردن Marked for Drawing برای اندازه رنگ آن به بنفش تغییر می کند.
در محیط نقشه با انتخاب گزینه Marked for Drawing تمامی ابعاد موجود در فایل مدل سه بعدی که به اینصورت علامتگذاری شده اند وارد نقشه می شوند.
Not Marked for Drawing
با انتخاب این آیتم ابعادی که برای محیط دراوینگ علامت گذاری نشده اند وارد نقشه می شوند.
Instance/Revolution Counts
در صورت وجود Pattern در مل سه بعدی انتخاب این آیتم تعداد پترن را در نقشه نشان میدهد.
Toleranced Dimensions
در صورت وجود تلرانس ابعادی در مدل سه بعدی انتخاب این گزینه آنها در نقشه وارد میکند.
Hole Wizard Profiles , Hole wizard Locations
در صورت وجود فیچر Hole در مدل سه بعدی انتخاب این گزینه مشخصات و شکل سوراخ را وارد نقشه میکند.
بخش Annotations
در قسمت Annotations می توانید آیتمهای نوشتاری مانند یادداشتها، پرداخت سطح، تلرانسهای هندسی، علائم جوشکاری و مواردی از این دست را از مدل سه بعدی وارد نقشه کنید.
بخش Reference Geometry
از این قسمت نیز میتوانید می توانید مواردی مانند صفحه، محور، سطوح و سایر مواردی که از جمله آیتمهای مرجع می باشند را در نقشه نشان دهید.
افزودن ابعاد به نقشه
پس از اینکه تمامی آیتمهای مورد نظر را برای ورود به نقشه انتخاب کردی با کلیک روی ok می توانید آنها را در نقشه مشاهده کنید.
در این مثال افزودن تمامی اندازه ها از مدل به تمامی نماها انتخاب شده و با کلیک روی Ok این ابعاد به نقشه اضافه میشوند.
گزینه Use Dimension Placement in Sketch
وقتی ابعاد را با استفاده از Insert Model Items وارد نقشه میکنید، ممکن است متوجه شوید که آنها در بصورت نامنظم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و با یکدیگر همسو نیستند. این به دلیل تنظیمی است که در پایین ترین قسمت Model Items در بخش Options قرار دارد. گزینه Use Dimension Placement in Sketch موجب می شود محل قرار گیری ابعاد مطابق با موقعیت آنها در اسکچ پارت تعیین شود. اگر این گزینه را لغو انتخاب کنید و سپس ابعاد را درج کنید، ممکن است بصورت مرتب تر در نماهای نقشه ظاهر شوند.
حذف ابعاد قبل از ورود به نقشه
هنگام وارد کردن ابعاد در نقشه توسط Model Items گاهی اوقات ممکن است تعدادی از ابعاد را نیاز نداشته باشید و نیاز باشد آنها را حذف کنید. برای حذف هر اندازه ای میتوانید آنرا انتخاب کنید و از دکمه Delete استفاده کنید ولی روش ساده تر این است که هنگام اجرای Model Items پس از اینکه آیتمهای مورد نظر را انتخاب کردید روی قطعه و یا فیچر مورد نظر کلیک کنید تا پیش نمایشی از ابعادی که پس از کلیک روی Ok وارد نقشه میشوند را مشاهده کنید. در اینحالت با کلیک راست روی هر اندازه ای رنگ آن به خاکستری روشن در آمده و در صورت کلیک بر روی OK مشاهده میکنید که وارد نقشه نمی شود.
جابجایی ابعاد بین نماها
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که گاهی اوقات نمای انتخاب شده توسط سالیدورک برای افزودن اندازه درست نمیباشد و یا ممکن است شما بخواهید یک اندازه خاص را در نمای دیگری در نقشه نشان دهید. جابجایی ابعاد بین نماها کار ساده ای بوده و تنها لازم است با نگه داشتن کلید shift و کشیدن ابعاد به نمای دیگر آن را جابجا کنید.
جمع بندی
با معرفی نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی در مهندسی اگرچه زحمت طراحان از بابت نقشه کشی کم شده است ولی همچنان اندازه گذاری و نشانه گذاری نقشه ها کاری است که می بایستی بصورت دستی صورت پذیرد و این امر می تواند زمانبر باشد. سالیدورک با معرفی امکان بینظیر Model Items می تواند کمک بزرگی برای طراحان باشد تا بتوانند در امر اندازه گذاری و نشانه گذاری نقشه های دو بعدی در وقت صرفه جویی کنند.