در سالیدورک ابزارهای ویرایش مستقیم به شما کمک می کنند تا بدون در نظر گرفتن اجزای زیر لایه فیچر (مانند اسکچها) آنها را ویرایش کنید. این ابزارها به خصوص در ویرایش مدلهای سه بعدی فاقد درخت طراحی (مانند فایلهای با فرمت خنثی) که در نرم افزاری به غیر از سالیدورک ساخته شده اند کاربرد دارند.در این مقاله در ارتباط با این ابزارها و کاربرد آنها آشنا خواهید شد.
فهرست مطالب
کاربرد ابزارهای ویرایش مستقیم (Direct Editing)
چیزی که این ابزارها را در سالیدورک به ابزارهایی خارق العاده تبدیل میکند زمانیست که مدل سه بعدی فاقد درخت طراحی باشد. بعنوان مثال زمانیکه شما یک مدل سه بعدی با فرمتهای خنثی مانند STEP و یا IGES را در سالیدورک باز میکنید و میخواهید فیچرهایی را در آن تغییر دهید. با توجه به عدم وجود درخت طراحی در چنین مواردی گاهی ایجاد تغییرات می تواند بسیار سخت باشد.
بعنوان مثال اگر در یک مدل سه بعدی با فرمت خنثی شما فیچری داشته باشید که لازم است در جهت خاصی جابجا شود. برای جابجایی فیچر نیاز به دسترسی به اسکچ آن می باشد که در این مورد با توجه به عدم وجود درخت طراحی اینکار امکانپذیر نبوده و در نهایت می بایستی آن فیچر را حذف کنید و فیچر مشابه دیگری در محل جدید ایجاد کنید. در حالیکه با استفاه از دستور Move Face می توانید این کار را در یک مرحله انجام داد.
همچنین این ابزارها در فایلهای ساخته شده در سالیدورک که دارای درخت طراحی می باشند نیز کاربرد دارند. اگرچه استفاده از آنها در این موارد توصیه نمی شود. همانطور که در مقاله “سالیدورک چیست؟” آموختید، سالیدورک یک نرم افزار مدلسازی سه بعدی ساختار یافته مبتنی بر فیچر بوده و بنابراین ترتیب ایجاد فیچرها و جایگاه آن در درخت طراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
اما گاهی لازم است پس از اتمام مدلسازی قسمتهایی از آن تغییر کند که مرتبط با فیچرهای ساخته شده در ابتدای درخت طراحی می باشد. در این مواقع گاهی تغییرات ایجاد شده در فیچرهای بالای درخت طراحی می تواند منجر به ایجاد خطاهای باز سازی در فیچرهای پایین دستی شود. اگرچه همواره تاکید شده است که ساخت یک مدل سه بعدی در سالیدورک می بایستی بر اساس اصول “هدف طرح” صورت پذیرد اما گاهی ایجاد تغییرات دیرهنگام در مدل سه بعدی اجتناب ناپذیر بوده و در اینجا ابزارهای ویرایش مستقیم کمک خوبی بشمارمی آیند.
مشاهده ابزارهای ویرایش مستقیم
برای مشاهده نوار ابزار مرتبط با این ابزارها از بخش Tabs قسمت Direct Editing را انتخاب کنید.
همانطور که می بینید ابزارهای ویرایش مستقیم در سربرگی با همین عنوان ظاهر می شوند. بغیر از ابزارهای Delete Face و Move Face سایر ابزارهای این سربرگ برای شما آشنا هستند. در این مقاله در ارتباط با این دو دستور صحبت خواهیم کرد.
ابزار Move Face
دستور Move Face همانطور که از نامش بر می آید برای جابجایی یک سطح استفاده میشود. این ابزار در سه گزینه دارد:
گزینه Translate در دستور Move Face
کاربرد گزینه Translate این است که یک یا تعدادی از سطوح به هم پیوسته را در یک مرحله جابجا کند.
بعنوان مثال در شکل زیر مدل سه بعدی یک آیفون را مشاهده میکنید. اگر دقت کنید لوگوی اپل در این مدل در جای درست خود قرار نداشته و از درخت طراحی نیز در این مدل خبری نیست.
در اینجا با اجرای دستور Move Face و انتخاب گزینه Translate تمامی سطوح لوگوی اپل در مدل سه بعدی انتخاب میشود. حال در باکس مربوط به جابجایی در جهت Y عدد 30 وارد می شود.
با کلیک روی ok همانطور که مشاهده میکنید این سطوح باندازه 30 میلیمتر جابجا میشوند. همانطور که می بینید این فیچر جابجا شده و در درخت طراحی نیز فیچر Move Face به انتهای درخت طراحی افزوده میشود. این نکته باعث می شود هر زمان خواستید بتوانید به وضعیت قبلی بازگردید.
گزینه Rotate در دستور Move Face
این دستور نیز همانطور که از نامش بر می آید برای چرخاندن یک سطح حول محور مشخص می باشد. یکی از استفاده های این دستور برای قطعات شیت متال میباشد. بعنوان در قطعه زیر که فاقد درخت طراحی است برای اینکه زاویه فلنج مشخص شده را باندازه 15 درجه تغییر داد میتوان از این دستور استفاده کرد.
پس از اجرای دستور Move Face ابتدا گزینه Rotate انتخاب شده و سپس تمامی سطوح مرتبط با فلنج انتخاب میشود.
حال محور چرخش مطابق شکل زیر انتخاب شده و زاویه 15 درجه وارد می شود.
همانطور که در شکل زیر می بینید این فلنج تنها با استفاده از این دستور باندازه 15 درجه تغییر موقعیت میدهد.
گزینه Offset در دستور Move Face
گزینه افست در Move Face امکان کوچک و بزرگ کردن یک فیچر را فراهم میسازد. در این مثال برای افزایش فاصله بین دو سطح مشخص شده در شکل زیر می توان از این ابزار استفاده کرد.
همچنین در قطعه شیت متال از این گزینه می توان برای افزایش ضخامت ورق استفاده کرد.
ابزار Delete Face
دستور Delete Face یک ابزار خارق العاده در سالیدورک میباشد که به شما اجازه میدهد یک فیچر را به صورت کامل حذف کنید. در صورتی که از این ابزار با گزینه delete استفاده کنید فیسهایی (Face) را که انتخاب میکنید حذف شده و کل مدل سه بعدی تبدیل به یک سطح (Surafce) میشود. ولی در صورتی که از گزینه Delete and Patch استفاده کنید میتوانید یک فیچر را در مدل سه بعدی حذف کنید بدون اینکه هیچ اتفاقی در ماهیت سالید به وجود بیاید.
در مدل سه بعدی زیر همانطور که میبینید یک قطعه سه بعدی دارای اعداد حکاکی شده میباشد. این مدل سه بعدی فاقد درخت طراحی بوده و در صورتی که لازم باشد در اینجا یکی از این اعداد حذف شود نیاز به ابزارهای متعددی میباشد. بجای اینکار در اینجا دستور دیلیت فیس را اجرا کرده و تمامی سطوح مرتبط با یکی از این اعداد حک شده انتخاب می شود.
همان طور که میبینید با کلیک روی ok این فیچر به صورت کامل حذف میشود و فیچر Delete Face به انتهای درخت طراحی افزوده میشود.
همچنین از این ابزار شما میتوانید برای حذف کامل یک فیلت نیز استفاده کنید در همین مدل سه بعدی اگر پس از اجرای دستور دیلیت فیس یکی از این فیلتها انتخاب شود با کلیک روی اوکی میبینید که آن فیلت حذف میشود.
جمع بندی
همونطور که مشاهده کردید استفاده از ابزارهای ویرایش مستقیم در سالیدورکس میتواند در مواقع ضروری به کمک شما بیاید. البته همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد در فایلهایی که در محیط سالیدورک ساخته میشوند و دارای درخت طراحی هستند ترجیح داده میشود از ابزارهای ویرایش مستقیم استفاده نشود. زیرا در صورت استفاده از این ابزارها هدف طرح (Design Intent) آسیب دیده و میتواند ویرایش ثانویه مدل سه بعدی را با مشکل همراه سازد.
بلعکس برای قطعاتی که فاقد درخت طراحی میباشند مانند مدلهای سه بعدی با فرمت خنثی که در سایر نرم افزارها ساخته شده و در سالیدورک وارد می شوند، استفاده از این ابزارها میتواند بسیار در جهت ویرایش مفید باشد.