قبلا در مقاله تبدیل اسمبلی به پارت در ارتباط با این صحبت کردیم که چگونه میتوانید یک فایل اسمبلی را در سالیدورک تبدیل به یک فایل پارت کنید. نکتهای که وجود دارد این است که زمانی که شما یک پارت را توسط این روش از یک اسمبلی ایجاد میکنید ارتباط دوسویه بین این پارت و اسمبلی وجود نداشته و در صورت به روز رسانی اسمبلی، تغییرات در پارت ظاهر نمیشوند.
در SOLIDWORKS 2024 امکانی اضافه شده است که به شما اجازه میدهد در عین حال که یک پارت را از یک فایل اسمبلی ایجاد میکنید همزمان بتوانید این ارتباط دوسویه را حفظ کرده و در صورت ایجاد تغییرات در اسمبلی، این تغییرات را در پارت مشاهده کنید.
فهرست مطالب
روش قدیمی تبدیل اسمبلی به پارت در سالیدورک
همانطور که قبلا ذکر شد، یک اسمبلی را می توان به عنوان یک فایل پارت با استفاده از File > Save as ذخیره کرد. برای اینکار باید از لیست انواع فایل SOLIDWORKS Part را انتخاب کرده و فایل را ذخیره کنید.
مزیت استفاده از این روش امکان Reserve geometry references است. همانطور که در مقاله تبدیل اسمبلی به پارت مشاهده کردید با استفاده از این گزینه هنگام جاگذاری فایل قطعه ایجاد شده از اسمبلی در یک اسمبلی مرحله بالاتر رفرنسهای قیدها ذخیره شده و دیگر نیاز به تعریف مجدد آنها نیست.
اما اشکال این روش در این است که کنترل کمی بر آنچه ذخیره می شود وجود دارد. فقط گزینههایی برای ذخیره همه اجزای اسمبلی، تمامی سطوح خارجی یا گنجاندن اجزای مشخص شده وجود دارد. علاوه بر این با استفاده از این روش هیچ ارتباطی بین اسمبلی و فایل قطعه وجود ندارد. اگر اسمبلی به روز شود، تغییرات در فایل پارت منعکس نشده و بنابراین اسمبلی باید دوباره به عنوان یک فایل پارت ذخیره شود.
روش جدید در سالیدورک 2024
در SOLIDWORKS 2024 و بالاتر، دستور جدیدی به نام Make Multibody Part معرفی شده است. توسط این دستور می توانید یک اسمبلی را بصورت یک پارت مالتی-بادی ذخیره کنید.
استفاده از Make Multibody Part برای ذخیره اسمبلی بصورت پارت
برای استفاده از این ابزار وقتی یک اسمبلی باز است، به مسیر Tools > Make Multibody Part بروید.
پس از کلیک بر روی دستور Make Multibody Part یک فایل پارت جدید حاوی اسمبلی باز شده و قسمت PropertyManager نمایش داده می شود. در PropertyManager در قسمت Transfer می توانید قسمتهایی از اسمبلی را که میخواهید به پارت منتقل شوند انتخاب کنید. اکنون میتوانید علاوه بر قطعات موجود در اسمبلی مواردی مانند سطوح، محورها، صفحات، سیستمهای مختصات و متریال را از فایل اسمبلی به پارت انتقال دهید.
پس از تنظیم همه گزینه های انتقال، روی علامت تیک سبز رنگ کلیک کنید تا عملیات به پایان برسد. در فایل پارت که بصورت مالتی-بادی می باشد، یک فیچر در درخت طراحی با عنوان Make Multibody Part1 ایجاد میشود که میتوان آن را برای مشاهده لیست فولدرها گسترش داد. یک فولدر جداگانه برای هر بخش منتقل شده ایجاد می شود. هر پوشه را باز کنید تا محتویات آن را ببینید.
پوشه Solid Bodies شامل بادیهای جداگانه ای است که هر قسمت از اسمبلی را نشان می دهد. به هر بادی همان نامی داده می شود که از قطعه متناظر در اسمبلی ساخته شده است. اگر جنس قطعات در اسمبلی تعیین شده باشد و هنگام انتقال اسمبلی به پارت گزینه متریال انتخاب شده باشد در اینجا می توانید در زیر مجموعه بادی آن را مشاهده کنید.
بروزرسانی فایل پارت
در صورتیکه فایل پارت را در سالیدورک باز کنید پیامی مطابق شکل زیر مشاهده می کنید. سالیدورک از شما میپرسد که آیا مایل به بازگشایی فایل اسمبلی متناظر هستید. در صورت انتخاب این گزینه همراه با بازگشایی فایل پارت، فایل اسمبلی نیز باز شده و در صورت ایجاد تغییرات در فایل پارت منعکس می شود.
در تصویر مشاهده میکنید با جابجایی قطعه پیستون در فایل اسمبلی، فایل پارت بروزرسانی می شود.
جمعبندی
مزایای استفاده از Make Multibody Part عبارتند از کنترل بیشتر در مورد آنچه که می توان از اسمبلی به فایل پارت منتقل کرد و همچنین امکان حفظ پیوند بین فایل قطعه و اسمبلی که موجب می شود فایل قطعه با تغییرات فایل اسمبلی متناظرش بروزرسانی شود.
اما این روش معایبی را نیز دارد. از جمله اینکه بر خلاف روش قبل گزینه Reserve geometry references وجود نداشته و در صورت جایگزینی فایل پارت در یک اسمبلی می بایستی قیدها مجدد تعریف شوند. همچنین در حال حاضر، راهی برای ذخیره سازی پیکربندیهای (configuration) چندگانه اسمبلی به فایل پارت مالتی بادی وجود نداشته و تنها پیکربندی فعال اسمبلی به عنوان پارت ذخیره می شود.