مدارک رسمی سالیدورک

گواهینامه سالیدورک Solidworks Certificate

متخصصین و کاربران نرم افزار سالیدورک می توانند با شرکت در آزمونهای استاندارد شرکت داسو سیستمز و کسب گواهینامه سالیدورک، دانش و شایستگی خود را در استفاده از این نرم افزار محک بزنند. مدارک رسمی سالیدورک که توسط شرکت داسو سیستمز صادر می شوند از آزمونهای استاندارد بهره برده و توسط آن متخصصان ازطریق یک آزمون جامع در زمینه استفاده از نرم افزار ارزیابی می شوند. آزمونهای سالیدورکس بصورت کامل آنلاین برگزار شده و در این مقاله به بررسی چگونگی شرکت در آنها می پردازیم.

فهرست مطالب


مراحل کسب گواهینامه سالیدورک در یک نگاه

همانطور که گفته شد تمام آزمونهای مدرک بین المللی سالیدورک به صورت آنلاین انجام می شود. مراحل انجام آزمون به شرح زیر است:

انتخاب آزمون

ابتدا باید آزمونی را که قصد گذراندن آنرا دارید انتخاب کرده و پس از اطمینان از دارا بودن شرایط پیش نیاز آنرا خریداری کنید. پس از خرید ایمیلی حاوی مراحل آزمون برای شما ارسال خواهد شد.

برگزاری آزمون

وقتی آماده شدید، امتحان را روی رایانه از طریق برنامه TesterPro Client انجام دهید.

چاپ گواهینامه

پس از پایان کار، از طریق مرکز صدور گواهینامه به حساب خود وارد شده و گواهینامه سالیدورک خود را دانلود و چاپ کنید.

گواهینامه سالیدورک

سطوح آزمون

بصورت کلی سه سطح برای مدارک رسمی سالیدورک وجود دارد که عبارتند از کاربری ، حرفه ای و تخصصی. در اینجا به بررسی هرکدام از این سطوح میپردازیم.

سطوح مدارک رسمی سالیدورک

سطح کاربری سالیدورک SolidWorks Associate

سطح کاربری سالیدورک SolidWorks Associate

اولین سطح در مدارک سالیدورک ، سطح کاربری سالیدورک (CSWA) می باشد. آزمون کاربری سالیدورک یک آزمون مهارت پایه است که نشان می دهد کاربر روش کار با  نرم افزار را می داند و می تواند از ابزارهای ابتدایی آن استفاده کند. اگرچه کسب این مدرک ضروری نبوده و بعنوان پیش نیاز هیچ یک از مدارک دیگر نمیباشد اما می تواند تجربه ای در مورد نحوه آزمون باشد.


سطح  حرفه ای سالیدورک SolidWorks Professional

سطح  حرفه ای سالیدورک SolidWorks Professional

سطح بعد در مدارک سالیدورک سطح حرفه ای (CSWP) است. در این سطح از شما انتظار می رود از ابزارهای پیشرفته نرم افزار بدرستی استفاده کنید. این سطح یکی از پر طرفدارترین سطوح آزمون می باشد و در حقیقت یک مدرک میان رده می باشد که نشاندهنده دانش کافی کاربر در استفاده موثر از نرم افزار است. همچنین این مدرک اولین پیش نیاز برای کسب مدرک تخصص سالیدورک می باشد.


سطح تخصصی سالیدورک SolidWorks Expert

سطح تخصصی سالیدورک SolidWorks Expert

سطح تخصصی سالیدورک (CSWE) نشان دهنده کاربران خبره ای است که دانش کاری عمیقی از نرم افزار در قسمتهای مختلف کسب کرده اند. متخصصین سالیدورک از طیف وسیعی از ابزارهای  پیشرفته استفاده کرده و همواره چالشهای مدل سازی پیچیده استقبال میکنند. برای شرکت در آزمون CSWE، کاربر باید CSWP خود و همچنین 4 گواهینامه CSWPA  را داشته باشد.


مدارک رسمی ارائه شده

ابتدا باید آزمون مرتبط با گواهینامه سالیدورک مورد نظر را انتخاب و خریداری کنید. برای مشاهده تمامی آزمونهای موجود به این صفحه مراجعه کنید. مدارک رسمی سالیدورک در چهار شاخه اصلی ارائه میشوند. همانطور که در شکل زیر می بینید در قسمت Choose a Certification DOMAIN شاخه های آزمون مشخص شده اند که عبارتند از:

مدارک رسمی ارائه شده
  • طراحی و مهندسی Design/Engineering
  • مدیریت Management/Collaboration
  • ساخت و تولید Manufacturing/Production
  • شبیه سازی Simulation

با کلیک روی هر کدام از سر گروههای فوق آزمونهای مرتبط با آن را مشاهده میکنید.


اطلاعات هر آزمون

در صفحه معرفی آزمونها می توانید اطلاعات تکمیلی در مورد هر آزمون و شرایط کسب گواهینامه سالیدورک مرتبط را مشاهده کنید.

بعنوان مثال در اینجا قصد داریم مدارک تخصصی زیر شاخه طراحی و مهندسی را مشاهده کنیم پس روی Design/Engineering کلیک میکنیم. همانطور که می بینید مدارک تخصصی این زیر گروه به نمایش در می آید.

زیر شاخه طراحی و مهندسی

 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر آزمون می توانید روی لینک Exam Information کلیک کنید. در اینجا بعنوان مثال برای مدرک CSWP شاخه طراحی مکانیکال مشخصات آزمون را بررسی می کنیم. در قسمت آزمون CSWP روی لینک Exam Information کلیک میکنیم.

 اطلاعات بیشتر در مورد هر آزمون

یک صفحه جدید باز می شود و تمامی اطلاعات مربوط به این آزمون و شرایط کسب این مدرک سالیدورک را در آن مشاهده می کنید.

شرایط کسب این مدرک سالیدورک

در قسمت اول می توانید با کلیک روی Sample CSWP Exam (PDF) یک آزمون نمونه از این گواهینامه سالیدورک را دانلود کنید.در این فایل که با فرمت pdf می باشد توضیحات کاملتری ازاین آزمون بهمراه ساختار و زمانبندی آن به همراه چند نمونه تمرینی آورده شده است.

 آزمون نمونه از این گواهینامه سالیدورک

در قسمت Recommended Training Courses دوره های پیشنهادی که قبل از این آزمون پیشنهاد می شود گذرانده باشید ذکر شده است. برای این آزمون به ترتیب دوره های اصول سالیدورک، محیط نقشه سالیدورک، محیط پارت پیشرفته سالیدورک و محیط اسمبلی پیشرفته سالیدورک بعنوان دوره های مفید برای قبولی در آزمون پیشنهاد شده اند.

دوره های پیشنهادی

در قسمت   Exam Length زمان کلی آزمون ذکر شده است.

زمان کلی آزمون

در قسمت Minimum Passing grade حداقل امتیاز مورد نیاز جهت قبولی در آزمون آورده شده است.

 حداقل امتیاز مورد نیاز جهت قبولی

همانطور که در شکل زیر می بینید آزمون CSWP از سه بخش اصلی تشکیل شده است و دراینجا زمانبندی هر قسمت بهمراه مفاد آن و حداقل امتیاز مورد نیاز جهت پذیرش در آزمون ذکر شده است.

در بخش آخر نیز تحت عنوان Re-test Policy قوانین آزمون مجدد برای CSWP را مشاهده میکنید. همانطور که میبنید یک بازه زمانی 14 روزه برای آزمون مجدد CSWP وجود دارد.

قوانین آزمون مجدد

نکته مهم : برخی از آزمونها دارای بخشی با عنوان Exam Prerequisites می باشند که مشخص کننده پیش نیازهای لازم برای گذراندن آن می باشد. بعنوان مثال همانطور که در شکل زیر می بینید پیش نیاز مدرک CSWE داشتن مدرک CSWP و چهار مدرک پیشرفته می باشد.

پیش نیاز مدرک CSWE

مدارک متداول سالیدورک

مدارک زیر جزو محبوبترین مدارک رسمی سالیدورک میان کاربران نرم افزار می باشد.

مدارک متداول سالیدورک

گواهی کاربری سالیدورک – طراحی مکانیکال  CSWA – Mechanical

آزمون  CSWA (Certified SOLIDWORKS Associate) از زیرگروه مکانیکال ساده ترین و مبتدی ترین آزمون سالیدورک می باشد. دارنده این مدرک  میتواند بگوید که سالیدورک را بلد است و یک مرحله بالاتراز کاربریست که تنها از SolidWorks استفاده کرده است. برای موفقیت در این آزمون باید اصول اولیه سالیدورک را بعنوان یک کاربر بدانید.

این آزمون شایستگی های کاربر را در مدل سازی سالید (اکسترود، فیلت ، برش ها و اسکچ ها)، ایجاد اسمبلی ساده و اصول اولیه محیط نقشه با تمرکز بر هدف طراحی و توانایی حفظ انسجام در مدل ساخته شده در صورت تغییرات، آزمایش می کند.


گواهی حرفه ای سالیدورک – طراحی مکانیکال CSWP – Mechanical

گواهینامه CSWP (Certified SOLIDWORKS Professional) شما را به عنوان کاربر حرفه ای که اصول مبتدی سالیدورکس را گذرانده و به دانش پیشرفته در استفاده از نرم افزار رسیده است معرفی میکند. این مدرک بعنوان شناخته شده ترین آزمون سالیدورک بوده و از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول ساخت و ویرایش مدل در محیط پارت، بخش دوم ویرایش پارت و ترکیبات configuration و بخش سوم ساخت اسمبلی می باشد.

این آزمون به همراه 4 آزمون حرفه ای دیگر بعنوان پیش نیاز برای مدرک متخصص سالیدورک CSWE لازم میباشد.


گواهی حرفه ای پیشرفته سالیدورک (شیت متال) CSWPA-SM

گواهینامه ( CSWPA-SM ( Certified SOLIDWORKS Professional Advanced Sheet Metal  نشانه دانش شما در استفاده از ابزارهای بخش ورقکاری در سالیدورک می باشد.


گواهی حرفه ای پیشرفته سالیدورک (سازه جوشکاری) CSWPA-WD

گواهینامه ( CSWPA-WD ( Certified SOLIDWORKS Professional Advanced Weldment  نشانه دانش شما در استفاده از ابزارهای بخش سازه های جوشکاری در سالیدورک است.


گواهی حرفه ای پیشرفته سالیدورک (سطحسازی) CSWPA-SU

گواهینامه ( CSWPA-SU ( Certified SOLIDWORKS Professional Advanced Surfacing  نشانه دانش شما در استفاده از ابزارهای بخش سطحسازی (سورفیس) در سالیدورک است.


گواهی حرفه ای پیشرفته سالیدورک (محیط نقشه) CSWPA-DT

گواهینامه ( CSWPA-SU ( Certified SOLIDWORKS Professional Advanced Drawing Tools  نشانه دانش شما در استفاده از ابزارهای محیط نقشه (دراوینگ) در سالیدورک است.


گواهی حرفه ای پیشرفته سالیدورک (قالبسازی) CSWPA-MM

گواهینامه ( CSWPA-SU ( Certified SOLIDWORKS Professional Mold Making  نشانه دانش شما در استفاده از ابزارهای قالبسازی (Mold) در سالیدورک است.


گواهی تخصصی سالیدورک – طراحی مکانیکال CSWE – Mechanical

این گواهی بعنوان چالش بر انگیزش ترین آزمون سالیدورک می باشد. ازدارندگان این مدرک انتظار می رود قادر به ساخت هرگونه مدل سه بعدی در سالیدورک بوده و دانشی فراتر در طراحی مکانیکال داشته باشند. برای شرکت در این آزمون علاوه بر دارا بودن مدرک CSWP نیاز به کسب حداقل 4 مدرک از مجموعه CSWPA می باشد. همچنین در صورت قبول نشدن در این آزمون برای آزمون مجدد باید 90 روز صبر کنید.


مراحل شرکت در آزمون سالیدورک

در اینجا مراحل ثبت نام در سایت و نحوه شرکت در آزمون بین المللی سالیدورک را مشاهده میکنید. گام اول ایجاد اکانت در سایت می باشد.


ایجاد اکانت رایگان (ثبت نام در سایت)

ابتدا باید یک اکانت رایگان در مرکز آزمون 3DEXPERIENCE ایجاد کنید. وارد این سایت شده و روی Login کلیک کنید.

مراحل شرکت در آزمون سالیدورک

در صفحه لاگین روی create account کلیک کنید.

create account

با ورود اطلاعات و آدرس ایمیل اکانت شما ساخته شده و پسورد برای شما ارسال می شود.

با ورود اطلاعات و آدرس ایمیل اکانت شما ساخته شده

دانلود و نصب برنامه آزمون آنلاین

حال به صفحه اصلی برگردید. در این مرحله باید باید کلاینت آزمون را دانلود و نصب کنید. با کلیک روی لینک دانلود (مطابق شکل زیر) برنامه TesterPRO Client را دانلود کنید.

ابتدا باید کلاینت آزمون را دانلود و نصب کنید

سپس برنامه را نصب کنید.

سپس برنامه را نصب کنید.

اجرای برنامه آزمون آنلاین

پس از نصب، برنامه را اجرا کنید. در صفحه اول زبان مورد نظر را انتخاب کرده و روی continue کلیک کنید.

پس از نصب، برنامه را اجرا کنید.

برنامه شروع به اتصال به شبکه می کند. صبور باشید.

برنامه شروع به اتصال به شبکه می کند. صبور باشید.

گزینه اول را انتخاب کرده و اطلاعات اکانتی که در مرحله قبل ساخته اید را وارد کنید.(اگر هنوز اکانتی نساخته اید با انتخاب گزینه دوم می توانید مستقیما اکانت را همین جا بسازید)

ورود به حساب کاربری

نرم افزار مورد نظر را انتخاب کنید.

انتخاب نرم افزار

انتخاب و خرید آزمون

در پنجره جدید می توانید لیست تمامی آزمونهای موجود را مشاهده کنید. عبارت No Credit روبروی هر آزمون نشاندهنده آن است که آزمون خریداری نشده است. همچنین در بالای صفحه می توانید در صورت داشتن ووچر آزمون (که گاهی می توانید آنها را به رایگان بیابید) با وارد کردن آن اعتبار لازم برای آزمون را کسب کنید.

خرید آزمون

اگر لیست را به سمت پایین اسکرول کنید می توانید دو آزمون رایگان آزمایشی را مشاهده کنید.

 آزمون رایگان آزمایشی

این آزمونهای آزمایشی دقیقا مانند آزمون واقعی برگزار شده و پیشنهاد می کنیم حتما قبل از آزمون اصلی چندین بار این آزمونها را انجام دهید.


برگزاری آزمون آزمایشی رایگان

بعنوان نمونه در اینجا روی آزمون CSWP قسمت اول آن کلیک کنید.

آزمون آزمایشی

در پنجره جدید زبان مورد نظر را انتخاب کرده و روی Start Exam کلیک کنید.

شروع آزمون آزمایشی

در پیامی از شما تایید برای شروع آزمون گرفته می شود. روی yes کلیک کنید.

چند لحظه برای دانلود سوالات لازم است.

با اتمام دانلود سوالات در پنجره جدید باید با قوانین موافقت کنید. پس از مطالعه توافقنامه روی I Agree کلیک کنید.

باید با قوانین موافقت کنید

در پنجره جدید مفاد آزمون، زمانبندی و نمره قبولی برای آن به نمایش در می آید. برای شروع آزمون روی Start Examination کلیک کنید.

با شروع آزمون صفحه ای مطابق شکل زیر ظاهر می شود. با هم بخشهای مختلف آنرا بررسی میکنیم.

صفحه آزمون

قسمتهای مختلف پنجره آزمون

در قسمت سمت چپ سوال آزمون بصورت متنی آورده شده است. در این جا باید یک پارت جدید را در سالیدورک ساخته و از مشخصاتی که در متن سوال آمده است (مانند جنس قطعه و ابعاد آن) استفاده کنید. در اینجا وزن قطعه جواب مورد نظر است.

سوال آزمون

در سمت راست نقشه قطعه را مشاهده میکنید. با کلیک روی تصویرهای کوچک می توانید سایر نماهای قطعه را مشاهده کنید.

نقشه قطعه

پس از آنکه پاسخ را یافتید آنرا در میان گزینه های موجود انتخاب کنید.

پاسخ به سوالات

در پایین صفحه نیز زمان باقیمانده از آزمون را مشاهده می کنید.

زمان باقیمانده از آزمون

پس از انتخاب پاسخ صحیح با کلیک روی دکمه Next Question میتوانید به سوال بعد بروید.

سوال بعد

توجه داشته باشید با کلیک روی دکمه Show Summary در زمان آزمون می توانید به سوالات قبل بازگشته و پاسخ خود را تغییر دهید.

بازگشت به سوالات گذشته

همچنین توجه داشته باشید بعضی سوالها چند گزینه ای نبوده و می بایستی عدد صحیح را وارد کنید.

سوالات غیر چند گزینه ای

پس از پاسخ دهی به تمامی سوالات صفحه ای مطابق شکل زیر ظاهر می شود که خلاصه ای از سوالات پاسخ داده شده است. در صورتیکه وقت داشته باشید در این مرحله میتوانید به هر سوالی که خواستید بازگشته و پاسخ را تغییر دهید. در صورتیکه می خواهید آزمون را به اتمام برسانید روی End Examination کلیک کنید.

پایان آزمون

برای تایید پایان آزمون روی yes کلیک کنید.

چند لحظه برای بررسی نتیجه آزمون زمان لازم است.

بررسی آزمون

نتیجه آزمون

در پایان نتیجه آزمون را مشاهده می کنید.

نتیجه نهایی

دانلود مدرک

پس از پایان آزمون نتیجه آن به نمایش در می آید. در صورت پذبرفته شدن در آزمون بصورت خودکار مدرک آن صادر شده و می توانید آنرا از اکانت خود دانلود کنید. برای اینکار به سایت مرکز آزمون 3DEXPERIENCE بازگشته و پس از ورود به اکانت روی گواهینامه مورد نظر کلیک کرده و سپس توسط لینک ارائه شده تحت نام Download Certificate گواهینامه را دانلود کنید.

همچنین نام شما در دیتا بیس ذخیره شده و با کلیک روی Certified Users به نام تمامی افرادی که دارای مدرک سالیدورک هستند دسترسی خواهید داشت.


جمعبندی

همانطور که در این مقاله مشاهده کردید مدارک رسمی سالیدورک طیف وسیعی از قابلیتهای کاربر از طراحی مکانیکال تا ساخت و تولید و شبیه سازی را پوشش می دهد. همانطور که گفته شد این آزمونها بصورت آنلاین و در هر ساعتی از شبانه روز قابل برگزاری است. پیشنهاد می شود ابتدا چندین بار آزمونهای رایگانی که در برنامه TesterPro می باشد را امتحان کنید تا روند آزمون را بدرستی درک کرده و در حین آزمون اصلی به مشکل برخورد نکنید. همچنین داشتن اتصال اینترنت مطمئن و همچنین استفاده از مانیتور دوم برای مشاهده سوالات توصیه میشود.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا