ترفندهای کوتاه نرم افزار سالیدورک

تغییر رنگ سطوح داخلی در نمای برش خورده

نمای برش خورده یا همان Section View از جمله ابزارهای پرکاربرد در سالیدورک می باشد که به شما امکان میدهد تا بتوانید داخل قطعه را مشاهده کنید. این ابزار برای مدلهایی که بصورت توخالی می باشند و همچنین قطعات پیچیده بسیار کاربردی است.

اما امکان تغییر رنگ سطوح داخلی یک قطعه زمانیکه از این ابزار استفاده میکنید بصورت پیش فرض وجود ندارد. در این آموزش ترفندی را میاموزید که براحتی این تغییر رنگ را ممکن می سازد.

سنسور در سالیدورک

حین طراحی یک قطعه در سالیدورک پارامترهای متعددی را باید زیر نظر داشته باشید. هر طرحی دارای یک سری از محدودیتها مانند وزن، حجم و یا ابعاد می باشد. بعنوان یک طراح حین کار با سالیدورک گاهی لازم است مرتب مشخصه خاصی را بررسی کنید تا از محدودیتهای تعریف شده در پروژه فراتر نروند.

اگر این فرایند بررسی مداوم خسته کننده به نظر می آید  به شما پیشنهاد میکنیم این ویدیو را مشاهده کنید. در این ویدیو به بررسی سنسورها پرداخته ایم تا شما را با این ابزار مفید آشنا کنیم.

فیلترهای انتخاب در سالیدورک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام مدلسازی در سالیدورکس ناگهان متوجه شده اید که شکل نشانگر ماوس عوض شده و دیگر امکان انتخاب بعضی از المانها مانند لبه یا وجه را ندارید.در این مواقع با ری استارت نرم افزار مشکل حل میشود.

اما خبر خوب اینکه هیچ نیازی به راه اندازی مجدد نرم افزار نمیباشد زیرا در چنین مواقعی شما یکی از فیلترهای انتخاب Selection Filter را ناخواسته فعال کرده اید.

در این ویدئو با این فیلترها بیشتر آشنا شده و روش استفاده از آنها را می آموزید.

جستجوی دستورات در سالیدورک

رابط کاربری سالیدورکس از انعطاف بالایی برخوردار بوده و به شما اجازه می دهد تا فرامین را بصورت دلخواه در سربرگ مورد نظر قرار دهید.

امکان جستجوی فرامین که در این ویدیو به آن می پردازیم نیز به شما امکان می دهد تا در صورت فراموشی محل یک دستور آنرا براحتی یافته و سپس با درگ کردن آن به محل مورد نظر آنرا به سربرگ بیفزایید.

تغییر قطعه اسمبلی براحتی

اگر یک قطعه تکرار شونده در مجموعه مونتاژی سالیدورکس را بخواهید تغییر دهید روش عادی این است که آنرا حذف کرده و قطعه جدید را وارد کنید. این امر با توجه به ضرورت نیاز به تعریف مجدد قیدها می تواند زمانبر باشد. همچنین استفاده از دستور Replace نیز مجدد نیاز به تعریف قیدها دارد.

در این ویدیو خواهید دید چگونه می توانید این تغییر را بدون نیاز به تعریف مجدد قیدها و تنها در یک مرحله انجام دهید. البته لازم به توضیح است این روش زمانی کاربرد دارد که قطعه جدید قرار است با تغییراتی روی قطعه موجود ساخته شود.

ذخیره کامل اسمبلی

برای مونتاژ قطعات در سالیدورکس همانطور که می دانید پس از ساخت و ایجاد فایهای قطعه می بایستی آنها را در محیط اسمبلی توسط قیدها مونتاژ کنید. بنابراین در فایل اسمبلی تنها اطلاعات مربوط به محل فایل قطعات و ارتباط آنها با یکدیگر ذخیره شده و خود قطعات در فایلهای جداگانه با فرمت پارت قرار میگیرند.

با توجه به این مطلب برای انتقال یک فایل اسمبلی می بایستی تمامی فایلهای پارت و نقشه وابسته را نیز انتقال دهید. ابزار Pack&Go در سالیدورکس به شما کمک می کند تا تمامی فایلهای وابسته به اسمبلی را یافته و در یکجا ذخیره کنید.

تبدیل قطعات جعبه ابزار

قطعات جعبه ابزار در واقع همان فایلهای پارت در سالیدورکس می باشند که یک مشخصه Toolbox به آنها افزوده شده است. اگر بخواهید از این قطعات در یک فایل اسمبلی استفاده کنید همواره سالیدورکس آنها را بعنوان پارت جعبه ابزار شناسایی می کند.

اگر بخواهید این قطعات را بشکل یک فایل پارت معمولی ذخیره کنید در داخل محیط سالیدورکس روشی وجود نداشته و می بایستی از یک برنامه جانبی که حین نصب سالیدورک در مسیر نرم افزار ذخیره میشود استفاده کنید. در این آموزش نحوه اینکار را مشاهده میکنید.

دسترسی سریع در اسمبلی

یک اسمبلی در سالیدورک می توانید ترکیبی از فایلهای قطعه و یا اسمبلیهای دیگری باشد که بعنوان ساب اسمبلی شناخته می شوند. همچنین هر کدام از ساب اسمبلی ها نیز میتوانند خود از قطعات و ساب اسمبلیهای دیگری تشکیل شده باشند.

وقتی در فایل اسمبلی روی یک قطعه کلیک می کنید می توانید نام آنرا در درخت طراحی مشاهده کرده و مطلع شوید که قطعه به کدام اسمبلی تعلق دارد اما روشی سریعتر برای مشاهده این مورد وجود دارد که در این ویدیو به آن می پردازیم.

تغییر قطعات جعبه ابزار در اسمبلی

جعبه ابزار ToolBox سالیدورکس از جمله امکانات خوبی است که نرم افزار در اختیار شما قرار داده و شما را از مدلسازی قطعاتی مانند پیچ و مهره، یاتاقان، واشر و سایر قطعات پر مصرف بی نیاز میکند.

اما اگر پس از قرار دادن یک قطعه از جعبه ابزار در اسمبلی نظر شما عوض شده و نیاز به تغییر نوع قطعه داشته باشید تکلیف چیست؟ بسیاری از کاربران در این مواقع قطعه را حذف کرده و مجدد قطعه مورد نظر را از جعبه ابزار انتخاب می کنند. اما در این آموزش مشاهده میکنید هیچ نیازی به اینکار نبوده و براحتی می توانید یک قطعه استفاده شده از جعبه ابزار را با نوع دیگر از ToolBox جایگزین کنید.

پنهان سازی سریع قطعات اسمبلی

در اسمبلی سالیدورکس شما امکان ورود قطعات متعددی را برای قیدگذاری و مونتاژ دارید. ولی گاهی تعدد قطعات یک مجموعه مونتاژی می تواند منجر به سردرگمی شده و  اینجاست که با استفاده از قابلیت Hide سالیدورکس می توانید قطعات مورد نظر را تنها از صفحه نمایش پنهان کنید. دقت داشته باشید در این حالت قطعه حذف نشده و تنها نمایش داده نمیشود.

در اینجا روشی سریع برای پنهان سازی  Hide و همچنین آشکار سازی Unhide قطعات در اسمبلی را فرا خواهید گرفت.

پیمایش به بالا