مفهوم ترکیب سطوح (Blend) در سالیدورک

در ساخت سطوح ساده برای ترکیب سطوح می توان از Fillet استفاده کرد ولی در سطوح پیشرفته برای ترکیب سطوح معمولا از تکنیک Blend استفاده می شود. در این قسمت به بررسی این مفهوم می پردازیم.


در مدلسازی سطوح پیشرفته استفاده از Filletدر محل برخورد سطوح ناکافی و گاها غیر ممکن است. برای مثال در بدنه دوچرخه ای که در شکل زیر مشاهده می کنید در محل برخورد قسمت های تشکیل دهنده بدنه با شکلی فراتر از یک Fillet ساده روبرو هستیم.

در شکل زیر قسمتی از بدنه دوچرخه را در سالیدورکس ساخته ایم.

در صورتیکه از Fillet برای در محل برخورد سطوح استفاده کنیم کنترل زیادی روی شکل نهایی نمی توانیم داشته باشیم.

ولی با استفاده از دستورات Surface trim و Boundary که در شکل زیر مشاهده می کنید می توان ترکیب بهتری بین سطوح ایجاد کرد. استفاده از تکنیکهای Blend در سطوح پیشرفته نیاز به شناخت کافی از ابزارهای کار با سطوح (Surfacing) دارد.

بازگشت به خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *